Medelhavsmat

Posted on Posted in Nyheter

Även om detta är en sida som mestadels fokuserar på nordisk matkultur så är vi inte främmande för andra influenser. Under de senaste åren så har det pratats mycket om medelhavskost, vilket är fettsnål kost med ursprunget från Grekland och Italien-länderna kring medelhavet. Medelhavskost är bra kost för den som önskar gå ner i vikt, men kosten är också hälsosam och stärker immunförsvaret samt förebygger cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, demens och diabetes. Faktum är att länderna kring Medelhavet, och speciellt Grekland, har världens lägsta andel med hjärt- och kärlsjukdomar. Studier har även visat att ett tydligt samband mellan medelhavskosten och friska invånare. Vad består då medelhavskost av?

Vad är medelhavskost?

Grundbulten för medelhavskost är mycket grönsaker, ljust kött och nyttiga fetter. Denna typ av kost har man ätit sedan mycket lång tid runt Medelhavet. Du äter också mycket av frukt och bär (helst med kraftiga färger och tjockt skal då du får ett flertal skyddade ämnen från växtens yttre delar). Även baljfrukter såsom bönor, ärter och linser ingår i medelhavskosten. Ljust kött, fisk och skaldjur är andra betydelsefulla delar i medelhavskosten. Mejeriprodukter såsom fetaost, haluomi, mozzarello, keso, yoghurt (vanlig och grekisk) och mjölk är också vanligt i medelhavskost.

Samtidigt som du ökar innehållet av vissa livsmedel så minskar du på andra. Det här bör du äta mindre av:

  • Rött kött
  • Halvfabrikat
  • Helfabrikat
  • Kex och kakor
  • Läsk och söta drycker
  • Raffinerat socker
  • Processat kött och charkuterivaror och korv

Fördelar med Medelhavsmat

Studier har visat att medelhavsmat bidrar till att minska risken för övervikt, diabetes, cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det ger även ett stabilare blodsocker, förbättrar insulinkänsligheten och minskar bukfetman. En person som är övervikt med för hög andel fett i kroppen kommer sannolikt ganska snabbt att gå ner i vikt med om han eller hon äter medelhavsmat.

Likheter mellan medelhavskost och nordisk kost

Medelhavskost och nordisk kost har en hel del likheter. Båda är fettsnåla med mycket frukt och grönsaker.Studier har visat att medelhavskost och nordisk kost har ungefär samma positiva hälsoeffekter. Lax, havre, äpplen och rapsolja sänker vikten lika bra och har samma hälsoeffekter som medelhavskost har forskare från Uppsala visat. I studien bytte forskarna ut olivolja mot rapsolja, vattenmelon mot äpplen och pasta mot mathavre. Resultaten visade entydigt att risken för att dö av hjärtinfarkt eller stroke minskade. Dessutom gick deltagarna ner i vikt med i snitt tre kilo. Det tyder alltså på att den nordiska kosten har samma hälsopostiva egenskaper som medelhavskosten. Det är ganska logiskt egentligen då man tänker efter egentligen; kosttyperna påminner mycket om varandra och det är förhållandevis små skillnader.

Du som gillar både nordisk kost och medelhavskost kan alltså forsätta att njuta av de båda med gott samvete.