Nordisk kost är bra för hälsan

Posted on Posted in Nyheter

Vi hör ofta att medelhavsmaten har väldigt positiva hälsoeffekter, men faktum är att vår nordiska kost är minst lika nyttig. Forskare vid Uppsala Universitet har kommit fram till att den nordiska kosten bidrar till att sänka kolesterolet och blodtrycket, minskar vikten och förbättrar kroppens insulinkänslighet. Vad utmärker då den nordiska kosten?

Den hälsosamma nordiska kosten

cutlery-297617_1280Den nordiska kosten kännetecknas av fullkornsprodukter, rotfrukter, grönsaker, bär, frukt, magra mejeriprodukter, rapsolja samt tre portioner fisk per vecka. Kosten har högt fiberinnehåll och litet inslag av mättade fetter. Tillsatta socker – eller sötningsprodukter förekommer inte. Med andrar ord är denna kost mycket nyttig. Faktum är att den nordiska kostens effekter är fullt jämförbar med medelhavskostens positiva inverkan mot hjärt- och kärlsjukdomar. Liknande effekter kan även ses på blodtryck och blodfetter.

Nordisk kost är lätt att tillaga

Den nordiska kosten är inte bara hälsosam, den är även lätt att tillaga. Fet fisk – som förekommer rikligt i den nordiska kosten – i form av lax, strömming och sill är en enkel att steka in rapsolja. Frukt, bär, rotsaker och grönsaker är också lätta använda sig, precis som ärtor, bruna bönor och bredbart margarin baserat på vegetabiliskt fett. Dessa råvaror hittar man även enkelt i den lokala affären.

En bra grund till långvarig hälsa

Den som äter nordisk kost med god variation lägger alltså grunden till en långvarig hälsa och skyddar sig bra mot hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, stroke och bukfetma. Men kom ihåg att det inte enbart räcker med maten: Du måste även motionera ordentligt och ta dig tid att sova ordentligt. Även det sociala livet är viktigt för optimal fysisk och psykisk hälsa.